shallow focus of man riding bike during daytime

We voeren veel bikefits uit in onze Cycloteq Bikefitting Hubs en we hebben de kans om veel fietsers in actie te zien op evenementen en trainingskampen. Een goede bikefit is meer dan een verzameling hoeken en afstanden, en voordat we iets gaan meten of verplaatsen is het belangrijk om met de atleet te praten en de fiets te onderzoeken die hij heeft meegebracht. Hier zijn drie veel voorkomende problemen die we vaak tegenkomen en die je voor jezelf moet overwegen om aan te pakken.

Goede pijn vs. slechte pijn

Door de pijn heen ploeteren is een houding die wielrenners maar al te goed kennen. Taaiheid ligt aan de basis van de wielercultuur, en je hoeft niet ver te zoeken om beelden te vinden van wielrenners die zich doorworstelen in ongelooflijk slechte omstandigheden. Over het algemeen is die hardheid een goede zaak. Het is wat atleten stimuleert om hard te trainen en het maximale uit hun potentieel te halen.

Wanneer je fysiek aan je limiet zit, is het normaal om fysieke pijn te ervaren en de drang om te stoppen (of in ieder geval langzamer te gaan). Niet alle pijn die je op de fiets ervaart is echter goed of normaal, en het is belangrijk om te weten hoe je goede pijn van slechte pijn kunt onderscheiden.

Uitgelicht, heeft goede pijn over het algemeen een consistente sensatie in een hele spiergroep of groepen spieren; voornamelijk de belangrijkste bewegers, zoals je quads, bilspieren, hamstrings en kuiten. Als ik je bij goede pijn zou vragen waar het pijn deed, zou je me overal vertellen. Je kunt goede pijn bijna altijd stoppen door het rustiger aan te doen.

Slechte pijn is acuut; het kan een stekende pijn zijn in een gewricht, op een direct punt in een spier, of op een contactpunt met de fiets. Als ik je zou vragen waar de pijn zit, zou je er waarschijnlijk je vinger op kunnen leggen. Je kunt een erge pijn meestal niet stoppen door rustiger aan te doen. Meestal moet je van de fiets af, rekken, rusten, ijs leggen of medicijnen nemen.

Als je blijft rijden met goede pijn, op de juiste manier voorgeschreven en in balans met rust, zul je sneller worden. Als je blijft rijden met veel pijn, kunnen er een paar dingen gebeuren. Ten eerste zal de kwaliteit van je trainingssessies afnemen. De waargenomen inspanning bij een bepaalde intensiteit zal toenemen. Als u harder gaat en de pijn verergert, zult u uw training waarschijnlijk afbreken.

Vervolgens zal de frequentie van het fietsen eronder lijden. Als elke pedaalslag pijn doet, zult u een punt bereiken waarop u ervoor kiest niet meer op de fiets te stappen. Het is een grote rode vlag als je niet wilt fietsen omdat het pijn gaat doen.

Tenslotte, erge pijn gaat niet weg met vastberadenheid en een stoere jongen (meisje) houding. Het zal waarschijnlijk erger worden, of het zal een reeks andere problemen veroorzaken. Als je pijn in één gebied compenseert, ga je een andere spier of bewegingspatroon overbelasten, en dat wordt dan een probleemgebied.

Stijl boven functie

Het volgende wat we te veel zien is dat je je meer zorgen maakt over hoe je er op een fiets uit zou moeten zien dan over wat echt goed voor je is. We begrijpen het, er goed uitzien hoort bij de wielersport. Er is niets mis mee om op je favoriete prof te willen lijken. Koop gerust de teamuitrusting, maar gebruik hun fietsinstellingen niet als inspiratie voor je eigen fiets…

Hoewel sommige mensen fietsen kiezen die ideaal zijn voor hen, maken veel mensen nog steeds de grote fout om onderdelen, accessoires en zelfs de pasvorm te kiezen op basis van een vooropgezet idee van hoe ze eruit willen zien. We zien afgetrapte stuurpennen op fietsen van renners die nekpijn hebben omdat ze niet bij het stuur kunnen, en pijnlijke schouders van rijders met een te breed stuur omdat een vriend zei dat het beter zou zijn voor hun sprint. Ik zie supercoole aangepaste zadels die qua kleur bij de hele fiets passen en dan ook renners die klagen over hun seksleven.

Kanttekening: kies een zadel dat bij je anatomie past, en je geliefde zal je dankbaar zijn.

Versleten en beschadigde uitrusting

Velen van jullie rijden met materiaal dat al lang geleden vernieuwd had moeten worden. Zadels raken ingesleten, en dan gaan ze kapot. We hebben gemerkt dat een kwalitatief zadel van een paar maanden in gebruik zo een 3 tot 4 jaar meegaat. Het begint een beetje stijf, dan heb je een paar goede jaren samen, maar onvermijdelijk moet het worden vervangen.

Zo vaak als we versleten zadels zien, zien we ook beschadigde zadels. We hebben bikefits gedaan bij mensen wier zadels verbogen waren door een valpartij een jaar eerder. Geloof me, je bekken zit niet graag met één kant 5 mm lager dan de andere. Ons algemene advies zou zijn om je materiaal in de gaten te houden en er goed voor te zorgen. Controleer regelmatig zadels, schoenplaatjes, binnen- en buitenzolen van schoenen, sturen, stuurlint en zelfs de rubberen remkapjes. Dingen die niet horen te bewegen, bewegen soms wel, en als het langzaam gebeurt, merk je het misschien niet. Als iets niet aanvoelt of er niet uitziet zoals het zou moeten, onderzoek het dan, breng het naar een fietsenmaker en laat het repareren of vervangen.

Als je een slecht gekalibreerde pijnschaal hebt, laten we dat dan eerst oplossen. Zoek uit wat pijn zou moeten doen en wat geen pijn zou moeten doen. Als blijkt dat je veel pijn hebt, laat u dan uw fiets door een professional aanmeten. Als je hulp nodig hebt met de goede pijnkant van de dingen, ga dan wat Power Intervals doen of maak een afspraak voor een consultatie met een coach! Als je je fiets gaat laten afstellen, voer dan een zinvol gesprek met een professionele bikefitter en vertrouw erop dat hij of zij je zal fitten op basis van jouw rijdoelen, niet op basis van een beeld van hoe je eruit wilt zien. En let voor en na het fitten van je fiets voortaan ook op je materiaal, zodat alles netjes en inorde blijft!

Categorieën: Bikefit