Cycloteq Bikefitting Antwerpen: Foto door Munbaik Cycling Clothing

Als je net zoveel tijd in het zadel doorbrengt als de profs, weet je waarschijnlijk heel goed welke dingen je moet vermijden. Maar dat geldt niet voor iedereen. Dus laten we eens horen wat een bikefitter erover te zeggen heeft.

MTB v.s. Racefietsen

Elk van de twee brengt zijn eigen risico’s met zich mee, of het nu het terrein is in het geval van MTB, of het verkeer dat het grootste risico vormt voor wegfietsers.

MTB, of het nu enduro, cross-country of freeride is, kan op het eerste gezicht veel gevaarlijker lijken, vooral vanwege het technisch veeleisende terrein. De kans is groter dat je verwondingen oploopt zoals diverse schaafwonden, bloeduitstortingen, hersenschudding of breuken.

In tegenstelling tot MTB lijkt wielrennen op de weg, waarbij het “alleen maar” om de weg gaat – rechtuit rijden, bergaf of bergop – misschien een veiligere sport. Afgezien van een botsing met een auto bestaat echter ook het gevaar om op het asfalt ten val te komen en grotere huid- en spierschade op te lopen dan bij een val op een veldweg of in het bos.

Maar laten we het eens van een andere kant bekijken…

Wat is het effect van deze sporten op het menselijk bewegingsapparaat?

Om een goede houding op de fiets te hebben, moet de fiets de juiste afmetingen hebben, en moeten de afzonderlijke onderdelen correct zijn afgesteld op de persoonlijke behoeften van elke fietser. Cycloteq Bikefitting Antwerpen doet dit dagelijks, voor zowel recreatieve als professionele atleten. Ons divers publiek bewijst ons dan ook maar weer dat het belangrijk is om ook rekening te houden met aangeboren afwijkingen, blessures in het verleden of pijn in de rug.

Door de verschillen in lichaamshouding verschilt ook de inschakeling van de verschillende spiergroepen. Wielrenners gebruiken vooral de beenspieren, vooral de bovenbeen- en kuitspieren, omdat dit een monotone manier van fietsen is die de spieren in dit gebied in een zekere zin overbelast.

Het grootste probleem van fietsen op de weg is dat fietsers voortdurend voorover buigen vanwege de aerodynamica. Daarom kiezen we er vaak voor om laag te zitten. Door een dergelijke houding houden we onze schouders in strekking, de borstwervelkolom en de ribbenkast worden afgeplat en de ribben zakken naar beneden, waardoor de tussenribspieren vernauwen. De organen van de buikholte worden in de borstholte geduwd en duwen het diafragma omhoog, wat de ademhaling belemmert en het ademhalingsstereotype verandert. Wanneer u op een racefiets zit, is de functie van uw spieren van het bovenlichaam in de eerste plaats om u te stabiliseren ten opzichte van de huidige beweging van uw benen. Door de verlaagde aerodynamische houding op een racefiets moet je je hoofd omhoog kantelen als je een goed zicht op de weg wil hebben. Langdurig prestatiegericht fietsen veroorzaakt dan veranderingen in de structuur van de halswervelkolom. In de borstwervelkolom van een volwassene kan een zeer voorovergebogen zithouding het binnenste centrum van de tussenwervelschijven naar achteren doen bewegen. Een typisch gevolg is hernia van de tussenwervelschijf – de verschoven tussenwervelschijf drukt op zenuwwortels en veroorzaakt pijn.

Op de weg gaat het vooral over kilometers, dus alles hangt af van de benen, en het hele bovenlichaam zit “op slot”, waarbij de beweging vanuit de heupgewrichten komt. De prestatiegerichte fietsbeweging belast de adductoren, maar zitten op het zadel daarentegen is handig voor het heupgewricht, omdat het het gewicht van het lichaam lichter maakt.

Een groot voordeel van MTB is een meer rechtop zittende houding. De armen zijn een onlosmakelijk onderdeel van de houding, en de spieren van het bovenlichaam zijn meer geëngageerd. Omdat de zitpositie meer rechtop is, wordt de halswervelkolom niet zo overbelast. In dit geval wordt de wervelkolom echter in gevaar gebracht door de schokken, die van de armen op de halswervelkolom worden overgebracht. MTB-rijders buigen niet zo veel voorover, maar als ze vaak op ruw terrein rijden, absorberen de wervels van de borstwervelkolom veel schokken, die in sommige extreme gevallen kunnen leiden tot scheuren in de tussenwervelschijven. De spiergroepen van het boven- en onderlichaam worden bij MTB-rijders in gelijke mate aangesproken.

Dus of je nu een toegewijde wielrenner op de weg bent of een enthousiaste MTB-er, je moet in gedachten houden dat, net als bij elke andere sport, fietsen ook een aantal gevolgen heeft.

Zoals wij het zien bij Cycloteq Bikefitting Antwerpen, is fietsen op de weg ingrijpender dan MTB. MTB-rijders veranderen vaker van lichaamshouding, en er zijn veranderingen in de verdeling van het gewicht, de positie van grote gewrichten en de inzet van spieren. Gezien de totale impact op het skelet en de spieren is dit beter voor het lichaam dan de aerodynamische zithouding en monotone beweging van het wegwielrennen.

Net daarom is het belangrijk de negatieve effecten van het fietsen te verzachten door de overbelaste spiergroepen op de juiste manier te stretchen na afloop, door compensatie-oefeningen naast de fiets en zeker en vast een professionele bikefit.

De afstelling van de fiets is essentieel voor de prestaties van de rijder. Met een goed gekozen frame en een goed gemonteerde fiets kan je vele kilometers comfortabel rijden, vol vertrouwen bochten nemen en jouw eigen kracht verhogen als je dit wenst! De droomfiets van de ene kan echter het martelwerktuig van een andere zijn. Een fiets die er op papier geweldig uitziet en een goede beoordeling krijgt, kan voor jou een ramp zijn. De meest uitstekende fiets kan, als hij je niet goed past, het je onmogelijk maken om efficiënt te trappen, te ontspannen of je bochten effectief te controleren. Het kan de luchtweerstand verhogen en jouw kracht verminderen. Geen enkele kwaliteit of kwantiteit van training, voeding, gewichtsverlies, tactische genialiteit of wat dan ook dat je jezelf zou kunnen proberen bij te brengen, zal je in staat stellen om optimaal te presteren als je fiets niet goed voor je is afgesteld.

Wil je hier meer over weten? Geef ons dan een bezoekje op www.cycloteq.be of maak meteen jouw afspraak voor een bikefit via onderstaande knop.

Categorieën: Bikefit