De meeste fietsers krijgen van tijd tot tijd last van zadelpijn. In het beste geval is dat een klein ongemak en een beetje oncomfortabel. In het ergste geval kan een medische ingreep of antibiotica nodig zijn. Beide ongemakken willen we natuurlijk vermijden, daar geven we deze week 10 manieren prijs om zadelpijn in de toekomst te vermijden!

Gedaan ermee! 10 manieren om zadelpijn te elimineren

Zadelpijn verschilt van persoon tot persoon. Een algemene beschrijving is echter een pijnlijke, vaak verheven huidzone in het gebied dat regelmatig contact maakt met het zadel.

Sommige zadelpijn plekken lijken op puistjes en deze worden vaak veroorzaakt door een geïnfecteerde haarvaatjes. Zwellingen die meer op steenpuistjes lijken, zijn meestal groter en kunnen pijnlijker zijn. Voor de meeste mensen is de hoofdoorzaak van de pijn eerder schaafwonden veroorzaakt door schuren.

Maar hoe kan je dit nu vermijden?

Het antwoord is niet rechtlijnig, maar we kunnen het wel onderverdelen in 10 prominente topics:

  1. Vind een zadel dat bij je past
  2. Draag een fietsbroek die als gegoten zit
  3. Controleer jouw bikefit
  4. Wees niet bang van chamoiscrème
  5. Een wasmachine is jouw beste vriend
  6. Hou het schoon en droog
  7. Gebruik antibacteriële crème
  8. Neem een dag of 2 vrij van de fiets
  9. Een gebalanceerd dieet is goud waard
  10. Raadpleeg tijdig de huisarts bij aanhoudende klachten

1: Vind een zadel dat bij je past

Zadelpijn wordt vaak veroorzaakt door schuren of irritatie – en een zadel dat bij je past zou dit eigenlijk helemaal niet mogen veroorzaken.

Het juiste zadel voor jou vinden kan een beetje vallen en opstaan zijn – je hebt een zadel nodig met een breedte die past bij jouw anatomie en dat is gevormd met jouw rijstijl in gedachten.

Agressieve renners willen een zadel dat drukverlagend werkt aan de voorkant, voor korte krachtige races. Zij die zich meer richten op uithoudingsritten willen meer vulling aan de achterkant om rechtop (of rechter) te kunnen zitten. De breedte van het ideale zadel wordt meestal bepaald door de breedte van je zitbotjes, en de meeste lokale fietsenwinkels hebben een instrument dat je kan opmeten.

Al raden wij meteen aan om langs te gaan bij jouw lokale bikefitter. Zij doen ook andere oefeningen die mee bepalen bij wat soort zadel je het meest gebaat bent in relatie tot jouw flexibiliteit en bewegingsvrijheid op de fiets.

Wil je dit toch eerst lekker zelf proberen? Lees dan zeker deze gids van Mantel!

2: Draag een fietsbroek die als gegoten zit

Fietsbroeken worden geleverd met een zeem die de fietser beschermt door een laagje vulling aan te brengen tussen het lichaam en het zadel. Er zijn echter verschillende soorten zemen en sommige wielrenners zullen met meer of minder merken overweg kunnen.

Als je constant het gevoel hebt dat je korte broek niet lekker zit, probeer dan een andere. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat ze goed passen – broekjes die te groot zijn zullen bewegen, wat vaak schuren veroorzaakt, broekjes die te klein zijn zullen zich op alle verkeerde manieren inwerken op de huid.

3: Controleer jouw bikefit

Een scheef zadel, een te hoog zadel of een zadel dat in een rare hoek naar boven of beneden wijst, kan leiden tot schuurplekken. Als je regelmatig last hebt van zadelpijn, controleer dan of je afstelling daar niet aan bijdraagt, of bezoek een professioneel bikefitter.

Regio Antwerpen kan je altijd beroep doen op onze services, bekijk onze website voor meer informatie of boek gelijk jouw afspraak in via onderstaande knop.

4: Wees niet bang van chamoiscrème

Chamoiscrème is niet voor alle fietsers een essentieel item. Sommige fietsers vinden dat ze met een goede fietsbroek en het juiste zadel het smeermiddel helemaal kunnen laten liggen.

Als je gevoelig bent voor zadelpijn, is het een heel goed idee om dit nuttige hulpmiddel wel te gebruiken.

Chamoiscrèmes of zeemcrèmes bevatten antibacteriële middelen die voorkomen dat ziektekiemen zich ophopen en je problemen bezorgen, alsook verzachtende ingrediënten zoals aloë vera of sheaboter. De viscositeit van de crème vermindert ook schuren tussen uw lichaam en het zeem.

5: Een wasmachine is jouw beste vriend

Wielershorts zijn bedoeld om tegen de huid te worden gedragen – er mag dus geen extra laag tussen je lichaam en de zeem zitten. Je draagt dus ook geen ondergoed onder een fietsbroek…

Daarom moeten ze net als ondergoed worden gewassen – na elke fietstocht. Als je dat niet doet, krijgen bacteriën een tweede kans om jouw huid te bereiken, wat infecties kan veroorzaken. Probeer ook altijd direct na een rit je fietsbroek uit te trekken en te douchen of blijf in ieder geval niet uren in je fietsbroek rondhangen.

Drink je graag een biertje na jouw piekevenement? Niets houd je tegen zolang je jouw fietsbroek eerst even inruilt voor een fris gewassen ademende short

6: Hou het schoon en droog

Het spreekt voor zich, dagelijks wassen “down under” liefst met een geurvrije zeep, en het gebied droogdeppen. Probeer niet om zadelpijntjes te pletten, uit te knijpen of er op een andere manier mee te knoeien – hou het gewoon schoon en droog en laat je lichaam de rest doen.

7: Gebruik een antibacteriële crème

Speciaal ontwikkeld voor het gebruik na het fietsen en een bijzonder populaire optie.

Antibacteriële crème of gel beschermt de huid van het zitvlak tegen irritaties die door wrijving en lang zitten in het zadel kunnen ontstaan. De gel draagt bij aan een snel herstel, stimuleert de bloedvaten, vermindert zwellingen en geeft een aangenaam koel en fris gevoel. Op dagen met intensieve trainingen of wedstrijden wordt geadviseerd om de gel direct aansluitend te smeren.

8: Neem een dag of twee vrij van de fiets

Als je moeite hebt om van een zadelpijn af te komen, zal het niet helpen om het gebied steeds opnieuw bloot te stellen aan de stimulans. Neem een tijdje vrij van de fiets en draag losse, ademende kleding voor de beste kans op een snel herstel.

Hoewel het meeste advies om zadelpijn te voorkomen zich concentreert op het zadel, de broek en de hygiëne routine, kunnen dieet en stress ook een rol spelen.

9: Een gebalanceerd dieet is goud waard

Wij komen ook al eens atleten tegen met hormonale- en voedingsproblemen die zich uiten in fysieke problemen, waaronder zwakke punten op de huid die dan weer bijdragen aan zadelpijn. Dus vanuit die hoek hebben we ook een paar suggesties om zadelpijn te voorkomen:

Vitamine C en zink kunnen een positief effect hebben
Goede niveaus van vitamine C en zink voor collageenvorming helpen de huid haar barrière en vetten te behouden, met dus ook minder irritatie van het achterwerk als resultaat.

Zink gaat verloren door transpiratie, dus (zweterige) fietsers hebben meer zink uit hun voeding nodig. Bewust zijnde dat het niet altijd makkelijk is om al die elementen uit jouw dagelijkse maaltijden te halen, raden we je dan ook om dit onder de vorm van natuurlijke supplementen specifiek voor duursporters aan te vullen.

Hormoonspiegels hebben invloed op de genezing

Bijvoorbeeld: veel vrouwen die aan duurtraining doen, hebben vaak een onevenwichtige vrouwelijke hormoonspiegel, en een laag oestrogeengehalte. Dat wordt dan weer in verband gebracht met een verminderde collageenvorming.

Onderschat de veggies niet

Veel groenten en fruit helpen ook om ontstekingen te verminderen: Overweeg daar meer groenten in het algemeen, met daaraan toegevoegde citroen of limoen.

10: Raadpleeg tijdig de huisarts bij aanhoudende klachten

De meeste zadelpijn verdwijnt binnen een paar dagen. Echt erge zadelpijn kan medische aandacht vereisen. Als je moeite hebt met zitten, lopen en het idee om op een zadel te zitten je net zo uitnodigt als sprinten over hete kolen met een broek van schuurpapier aan, ga dan naar je huisarts. Die zal je waarschijnlijk antibiotica voorschrijven en je in een mum van tijd genezen.

Tot slot

Heb jij frequent last van zadelpijn en wil je hiermee geholpen worden? Neem dan zeker een kijkje op www.cycloteq.be of boek gelijk een afspraak in voor een bikefit of zadelanalyse via onderstaande knop

Categorieën: Bikefit